Santa Eulàlia demana la implicació de la ciutadania per combatre els efectes de les tovalloletes que es llencen al vàter i obstrueixen els sistemes de sanejament
L'Ajuntament va destinar al 2023 uns 35.000 euros per resoldre incidències ocasionades a la xarxa
Santa Eulàlia de Ronçana treballa per ser un municipi residu zero, tot i així, el consum de tovalloletes humides segueix sent elevat, ja que és un dels articles més habituals en la higiene diària de moltes persones i famílies. De fet, segons dades de 2019, a l'àrea metropolitana de Barcelona, cada persona llença pel vàter de mitjana un quilo i mig l'any de tovalloletes humides i altres residus d'higiene personal, com bastonets, cotonets, compreses o tampons. En total, suposen 4.400 tones de residus que no es dissolen i acaben a les clavegueres, depuradores i col·lectors.
Quan aquestes tovalloletes es llencen pel vàter es converteixen en un problema greu, perquè, a diferència del paper higiènic que es desfà ràpidament, les tovalloletes es desfan a un ritme molt lent, encara que als envasos hi posi que són biodegradables. Això fa que es generin embussos a la xarxa de clavegueram, avaries a les depuradores i l'encariment del procés de sanejament de les aigües residuals.
Des de l'Ajuntament s'ha iniciat aquesta campanya de conscienciació per reduir l'ús de les tovalloletes humides i que, en el cas de fer-les servir, es dipositin a la paperera i no es llencin pel vàter. Al 2023, l'Ajuntament de Santa Eulàlia va destinar uns 35.000 euros per solucionar les incidències ocasionades a la xarxa per embussos deguts, especialment, a tovalloletes.
Aquests productes, juntament amb els greixos, olis i altres substàncies que arriben als sistemes de sanejament generen un "monstre", conegut com a "fatberg" i que provoca un impacte negatiu directe a:
- Pobles i ciutats, obturant les canonades i baixants dels edificis.
- Depuradores, pel sobrecost econòmic que suposa reparar els danys ocasionats.
- Medi ambient, bàsicament, per l'impacte sobre l'ecosistema marí.
- Pressupostos públics, pel sobrecost per a la seva gestió i eliminació.